Силата на историята в модерната реклама на продукт
Wisbix | 27 септември 2023
Коя е най-въздействащата реклама, която някога си гледал?
Ако зададеш този въпрос на група от хора, неминуемо ще получиш различни отговори. Въпреки това има няколко рекламни кампании, които ще фигурират неколкократно в отговорите на твоята мини анкета.
Ето няколко реклами, които със сигурност ще чуеш като отговор на подобен въпрос:
- Nike и вдъхновяващата рекламна кампания Just do it.
- Pepsi и гладиаторската арена с музикален съпровод на We will rock you.
- Snickers и незабравимото Не си ти, когато си гладен.
Ако трябва да анализираме тези кампании, ще открием между тях една обща и сравнително проста, но изключително важна характеристика.
Всяка една от тези реклами е история.
В съвременния маркетинг рекламата не може да бъде просто привлекателна поредица от снимки, придружена от текст или музика. Истински ефективната реклама въздейства не само визуално, но и емоционално.
Писателят и носител на наградата Пулицър Ричард Пауърс казва, че Най-добрите аргументи в света няма да променят мнението на нито един човек. Единственото нещо, което може да направи това, е добрата история.
И действително, най-въздействащата реклама е добрата история.
Ето защо т.нар. storytelling (разказване на истории) е една от най-използваните стратегии за съвременна реклама - просто защото работи.
Сторителингът в своята същност представлява инструмент с важно значение при осъществяването на рекламни кампании. Правилната му реализация е предпоставка за изграждане на силна връзка между твоя бранд и потребителите му.
Добре разказните истории генерират дискусии и биват постоянно преразказвани. В този смисъл, разказването на истории е един от най-добрите начини да увеличиш обема и ангажираността на аудиториите си.
В следващите редове ще ти представим накратко основната идея на рекламната история. Ще ти обясним и как точно работи тази стратегия за реклама. В края на статията ще откриеш и полезни съвети, с които ще успееш да превърнеш всяка реклама на продуктите си във вдъхновяваща история.
Какво е Storytelling и защо е ефективен в рекламата на продукти?
Сторителингът като рекламна стратегия означава представяне на продукти чрез разказване на история. Целта на кампанията в този формат е е да се привлече вниманието на дадена аудитория.
Методът е изключително ефективен, което се дължи на редица автоматични процеси в човешкия мозък, които се случват при събуждането на определени емоции. Съпреживяването на чужда история, т.е. емпатията, активира мозъчни центрове, свързани с преработка на емоциите. Добрата история може да предизвика отделяне на хормони като допамин или серотонин, които сами по себе си стоят в химичната основа на човешкото щастие.
В случая на рекламата обаче, щастието е второстепенен фактор. По-скоро обръщаме внимание на психологични процеси като внимание и памет. Научно доказано е, че резките промени в нивата на допамина водят до краткотрайни подобрения при процеси като памет и концентрация.
Ако трябва да го кажем по-просто, когато сме щастливи или развълнувани, помним по-добре.
Когато създаваме реклама на продукт или услуги, тогава рекламираният продукт/услуга да бъдат запомнени е от ключово значение.
Но не се притеснявай, знания в областта на биохимията не са необходими, за да разбереш силата на добрата история - достатъчно е да се огледаш. Навсякъде около теб ежедневно се разказват истории - от вдъхновяващи биографии до ежедневни клюки, хората харесват да слушат истории.
Ето няколко различни начина, по които добрата история влияе на аудиторията:
- Вглеждане и въплъщаване: Когато потребителите се ангажират с историята на твоя продукт, те лесно могат да се вгледат в образите и героите в нея. Това им помага да съпреживеят историята и да обмислят какво биха направили те в същата ситуация.
- Емоционално въздействие: Спомни си за връзката между нивата на допамина и подобрената памет - емоциите привличат вниманието и оставят отпечатък в съзнанието ни. Едно от основните предимства на сторителинга е, че буди определени емоции у аудиторията ти и съответно прави рекламите ти незабравими.
- Изграждане на идентичност: Историите в рекламата могат да помогнат на марката ти да изгради своята маркетингова идентичност. Ако твоят бранд има ярка и неповторима същност, това ще ти помогне да се отличиш от конкурентите си на пазара.
Когато планираш твоята реклама, винаги е добре да вземеш предвид разказването на история като стратегия.
Разбиране на твоята аудитория
За да гарантираш ефективността на рекламата чрез storytelling, е необходимо да разбираш и познаваш своята аудитория изключително добре.
Отдели достатъчно време да я опознаеш. От какви хора е съставена тя? Вникни в нейните навици и се опитай да разбереш нуждите и проблемите ѝ. Как би могъл да вдъхновиш тези хора, за да поискат да работят с теб?
В случай че трябва да впечатлиш аудитория, пълна с предприемачи например, бихме ти препоръчали да разкажеш история, свързана с бизнес. Представи вдъхновяващ сюжет за бизнес собственик, който е постигнал своите успехи с помощта на твоите продукти. Убеди своята аудитория, че именно ти си това, от което тя се нуждае.
За да бъдат твоите истории истински убедителни и вдъхновяващи, и за да направиш сторителинг кампанията си ефективна, всяка твоя история трябва да бъде разказвана по начин, който ще въздейства на целевата аудитория.
Създаване на завладяващ разказ
Разказът е силно оръжие в ръцете на маркетинг специалистите. Добрата история е способна да вдъхновява потребителя, да провокира въображението му и най-вече да задържи вниманието му.
По-долу ще откриеш няколко съвета, които ще ти помогнат да усъвършенстваш своите разкази.
Анализирай стойността на твоя продукт или марка
Какво прави твоя продукт специален? Какви са неговите особености и предимства? Замисли се каква стойност предлагаш на своите потребители чрез даден продукт и по какъв начин задоволяваш техните нужди.
Отговорите на тези въпроси ще ти помогнат да разкажеш история, която да изтъкне нуждата от твоя продукт и да я представи по привлекателен начин.
Заложи на емоциите
Емоциите са основен решаващ фактор, когато хората вземат решения. Постарай се твоите истории да успяват да провокират правилните такива у потребителите. Наблегни върху емоционални елементи и ситуации, които отговарят на спецификите на твоята аудитория по различни начини.
Бъди автентичен
За да бъде въздействаща, една история трябва да бъде автентична. Не се опитвай да представяш образ, който не отговаря на реалността.
Вместо това, наблегни на автентични разкази, които отразяват основните ценности на твоя бранд. Само по този начин ще успееш да установиш връзка между себе си и това, което е важно за аудиторията ти.
Ангажиращо начало
За да привлечеш вниманието на аудиторията, ти трябва силно начало. Помисли как можеш да привлечеш вниманието още в първите секунди от рекламата - използвай неочаквани визуални ефекти или провокативно послание.
За да задържиш вниманието на аудиторията, постоянно трябва да се стремиш да създаваш интригуващо съдържание.
Включи герои и конфликти
Добрите истории проследяват съдбите на герои, които будят съчувствие и интерес у аудиторията. Изгради персонажи, в които твоята аудитория да може да се припознае.
Освен това е изключително важно историята ти да е наситена със събития и казуси, които ще вълнуват потребителя и ще го държат на ръба на стола през цялата реклама. Направи така, че проблемите на главния герой да резонират с проблемите на целевата аудитория.
Използване на разказването на истории в различни маркетингови канали
Storytelling като техника може да се използва в различни маркетингови канали, за да достига до възможно най-голяма аудитория. Следва да обсъдим няколко примера как можеш да използваш разказването на истории за разпространение на своята марка в различни маркетингови канали.
Социални мрежи
Социалните мрежи предлагат едни от най-ефективните начини за споделяне на истории в различни формати. В социалните медии има много начини да вмъкваш различни по дължина видеа, изображения или текстове, за да представиш историята си по вдъхновяващ и вълнуващ начин.
Телевизионни реклами
Телевизионните реклами са изключително ефективни за разказването на истории. С реклами от този тип можеш да се възползваш от огромната гледаемост, която някои телевизии получават, за да достигнеш до възможно най-много хора.
Като недостатък по отношение на ТВ рекламата, а и други масови медии, бихме могли да споменем липсата на контрол върху таргетирането. При ТВ рекламирането губиш възможността да се фокусираш върху целевата си аудитория.
Имейл маркетинг
Имейлите предоставят лична и директна връзка с твоята публика. Използвай имейл маркетинга, за да разкажеш последователна история на своите потребители. Раздели информацията на части и я представяй поетапно, като задържиш интереса и вълнението на получателите.
Блогове и статии
Много добър начин за разказване на истории е да създаваш вдъхновяващи статии или блогове, свързани с твоя продукт или услуга. Използвай експертните си познания в дадена ниша и споделяй реални примери и успехи, които ще вдъхновяват читателите.
Видео съдържание
Видео съдържанието е изключително силен инструмент за реклами и разказване на истории. Разпространението на видео съдържание може да се случва през различни платформи. Чрез YouTube, Instagram Reels, TikTok и Facebook можеш да достигаш до милиони активни потребители във всяка една платформа.
Най-важният момент тук е да пригодиш своите реклами към спецификите на всеки канал. Направи проучване върху особеностите на различните платформи и таргетирай според целите си.
Ролята на визуализациите в разказването на истории
Визуализирането на определени елементи от историята ти помага тя да бъде възприемана по-лесно, съответно да бъде по-достъпна за аудиторията. Ето няколко причини поради които трябва да използваш визуализации в своите истории.
Предават емоции
Всички визуални елементи като различни изображения, видеоклипове или графики, наред с подбора на точните цветове, могат да унагледят посланията на твоята история, придавайки им правилната емоция. Правилното изображение например е способно да събуди у аудиторията ти емоция, която не може да бъде предадена чрез текст или звук.
Подсилват идентичността на марката
Един от най-добрите начини да изградиш уникален облик и идентичност за своята марка е чрез визуални елементи. Цялостният вид на рекламата - стил, шрифт, цветова палитра - лесно представя уникалността на продукта и го прави разпознаваем.
Най-добри практики за разказване на истории в рекламата на продукт
Разказването на истории е изкуство, което изисква внимание към детайла, проучване на аудиторията и впечатляващо послание. Разгледай нашите съвети, за да създадеш сторителинг реклама, която ще остане в съзнанието на аудиторията.
Определи целите си
Разбери какво искаш да постигнеш с историята си в рекламата на продукта. Целта, която гониш, е свързана с генериране на продажби, повишаване видимостта или заздравяването на връзката с аудиторията ти? Доброто целепоставяне е изключително важно, за да се изгради добра история.
Фокусирай посланието си
В стремежа си да създадат интересна история, много рекламодатели правят грешката да пишат истории, пренаситени с послания и събития. Това не е поначало грешно, но ако прекалиш, рискуваш да отклониш вниманието на потребителя от основната идея на рекламата.
Фокусирай историите си върху едно основно послание или идея без да се отдалечаваш твърде много от тях. Пренаситените и разпиляни истории разсейват потребителя и често го карат да губи интерес.
Тествай и оптимизирай
Опитай да напишеш различни истории и да наблюдаваш обратната връзка на аудиторията към тях. Измервай ефективността на всяка история чрез различни показатели за ефективност и оптимизирай съдържанието при необходимост.
Често задавани въпроси
1. Защо е ефективно използването на истории при рекламата на продукти?
Защото добрата история въздейства върху различни центрове на мозъка, които отговарят за вниманието. По този начин посланието в рекламата се запомня много по-лесно. Историите въздействат и емоционално върху аудиторията, което позволява да се скъси дистанцията между теб и потребителите. Добрата история вдъхва доверие.
2. Как да създам завладяващ разказ в рекламата на продукт?
Създаването на завладяващ разказ е своеобразно изкуство. Добрият сторителинг включва запознаване с целевата аудитория, проучване на нейните нужди и предпочитания, а след това и изграждането на сюжет и персонажи, които ще резонират с потребителите. Целта ти като разказвач е да накараш аудиторията да се вълнува, и също така да съпреживява.
3. В какви маркетингови канали може да се използва storytelling маркетингът?
Добрата история може да бъде разказана във всеки маркетингов канал. Ако е във видео формат, можеш да използваш платформи като YouTube или TikTok, а ако е текст, помисли за блог статии или имейл маркетинг. Важното тук е да пригодиш съдържанието си към особеностите на всеки рекламен канал.